De grote voordelen van meditatie om angstgevoelens te verminderen

regelmatig mediteren

Meditatie is een fantastisch hulpmiddel om je te helpen kalmeren en terug helder te gaan denken wanneer je je bijzonder angstig voelt. Het kan je overactieve zenuwstelsel onmiddellijk kalmeren en ervoor zorgen dat je klaar bent voor alles wat het leven voor je voeten gooit.

Hoe nuttig het ook is om angst op commando te reduceren, het is zelfs nog nuttiger als preventie.

Er zijn twee componenten van angst die gerelateerd zijn aan je brein. De eerste zijn die willekeurige gedachten en zorgen die door je hoofd blijven spoken en je angstig maken.

Het tweede deel is dat wanneer je je zorgen maakt en dikwijls angstig bent, je je amygdala veel gebruikt, het deel van je hersenen dat geassocieerd wordt met het reguleren van emoties. Dit deel van je hersenen licht meer op in scans van mensen die worstelen met angstgevoelens.

Aangezien je in essentie je brein een nieuwe bedrading geeft om de activiteit in dat gebied te verhogen, kun je jezelf naar meer en meer angstgevoelens denken. Gelukkig kan meditatie met beide helpen.

Eerst en vooral moet je je realiseren dat dit niet het enige aspect van angstgevoelens is.

Hoewel meditatie je grote voordelen zal geven, zal het niet alles genezen. Dat gezegd zijnde, meditatie is simpel om te doen, en iets wat door iedereen gedaan kan worden.

Ik moedig je aan om het een kans te geven. Als je merkt dat je ermee worstelt, is het misschien nuttig om iemand te vinden die je door een paar meditatiesessies heen gidst. Dit zal je helpen om je geest voldoende te kalmeren zodat je verder kan met het oefenen van deze oeroude techniek.

Voor velen onder ons is het luisteren naar een geleide meditatie, en het simpelweg dagelijks oefenen, genoeg om resultaat te zien. Begin met het lezen over de voordelen van meditatie en hoe je het moet doen. Er zijn een hoop verschillende manieren om met mediteren te starten.

De eenvoudigste manier om van start te gaan is een korte geleide meditatie.

voordelen van meditatieJe kan online opnames vinden, cd’s, en zelfs apps op je smartphone die je kunnen helpen van start gaan.

Zit of lig comfortabel, luister naar de opname en volg de instructies. Maak je geen zorgen wanneer je gedachten met je op de loop gaan. Breng jezelf zachtjes terug naar de meditatie. Het is verrassend moeilijk om op niets behalve de meditatie te focussen.

Start met korte sessies van 10 minuten of minder.

Eens je het comfortabel vindt, kan je je meditaties verlengen als je dat nodig vindt. De sleutel om beter te worden in mediteren en de voordelen halen uit het kalmeren van die willekeurige gedachten en zorgen, alsook het herbedraden van je brein om in het algemeen minder angstig te zijn, is, hoe kan het ook anders, dagelijkse oefening.

Begin eraan, en maak het daarna onderdeel van je dagelijkse routine.

  • […] meeste mensen hebben een vaag idee dat de beoefening het kalmeren van de geest inhoudt. Ze weten echter meestal niet hoe dat in zijn werk […]

  • […] noemen het mindful ademhalen of mindful meditatie. Het kan dan een simpel proces zijn, maar het is heel […]

  • >