Groeiende zelfaanvaarding door meditatie

zelfaanvaarding

Onszelf graag zien kan een van de moeilijkste taken zijn op het pad naar het worden van ons hoogste zelf. Het is zoveel makkelijker om onze slechte kantjes te erkennen dan het erkennen van onze kracht.

Spiritualiteit omvat hard werken voor het leven dat je wilt en leven volgens je innerlijke kompas. Als je je niet goed voelt over jezelf of je hebt jezelf niet aanvaardt zoals je bent zal het onmogelijk zijn om spirituele voldoening te bereiken.

Hoe kan je je vredig voelen bij je plaats in de wereld als je moet omgaan met zoveel innerlijke zorgen over jezelf? Meditatie is een van de meest fundamentele aspecten voor het groeien van je zelfaanvaarding en het is nog eens zeer goed voor je.

Lees verder als je wilt leren over hoe je je zelfaanvaarding kan verbeteren door meditatie, waarom het werkt en hoe je het bereikt.

Wat er gebeurt tijdens meditatie

Meditatie staat diepe zelfreflectie toe. Het biedt ons pure, oprechte zelfaanvaarding in de plaats van beïnvloedt te worden door invloeden van buitenaf en innerlijke conflicten.

Wanneer je mediteert begin je een connectie te voelen met een grotere aanwezigheid. Je eigen slechte kantjes en problemen worden in perspectief gegoten, je zal het grotere plaatje zien.

Je zal beginnen in te zien dat je deel uitmaakt van een universum en dat deze gebreken er helemaal niet toe doen in dit grote geheel. Tot dit inzicht komen werkt zeer bevrijdend, het laat je toe je grotere doelen te volgen terwijl je je plek in de wereld vindt.

Wat je verkrijgt

zelfaanvaardingHet kan misschien een beetje contradictorisch klinken maar je aandacht van jezelf wegnemen zal je leiden naar meer zelfaanvaarding.

Tijdens de meditatie ben je aanwezig met enkel jezelf. Daardoor ben je beter in staat jezelf te zien zoals je werkelijk bent, gebreken inclusief.

Je zal inzien dat de gebreken die je ooit in jezelf zag helemaal niet zo erg zijn. Je zal een meer realistisch perspectief krijgen dat kan leiden tot een verhoging van zelfzekerheid in de manier waarop je door de wereld gaat.

Je zal minder snel uitgelokt worden door anderen en je innerlijke zelf. Je zal minder snel van je stuk gebracht worden en kalm blijven in ongemakkelijke situaties.

Hoe je mediteert voor zelfaanvaarding

Meditatie geeft een enorm inzicht in jezelf. Er is geen correcte manier om te mediteren om deze innerlijke kennis te verkrijgen. Je kan gebruik maken van verschillende vormen van het focussen van je aandacht om je karakter en persoonlijkheid te bepalen.

Bevestigingen van je positieve zelf zijn vaak erg zinvol. Het herhalen van een simpel mantra met betrekking tot positieve aspecten van jezelf kan een hele verandering veroorzaken.

Maak je verklaringen kort, simpel en persoonlijk. Zit stil en herhaal deze boodschap enkele keren. Na herhaalde oefening zal je merken dat je je liefdevolle boodschap begint op te nemen.

Een snelle ‘zoek’ op Google kan je helpen bij het vinden van begeleide meditaties die gericht zijn op het onderwerp van zelfaanvaarding. Ga op onderzoek uit en vind er enkele die bij je passen.

Grijp naar deze meditaties wanneer je je onzeker voelt over jezelf.

Je zal versteld staan van hoe effectief deze handelingen kunnen zijn op je gedachten. Met de focus op het aanvaarden van jezelf zoals je bent, met zwaktes en sterkten zal je meditatie je leiden naar nieuwe hoogten.

>