Gewoontes en routines kunnen je helpen om burnout te vermijden

vaste structuur

Gelijkaardig aan het stellen van een wekelijkst ritme kan je burnout helpen voorkomen door gewoontes en routines te creëren. Gewoontes en routines ontwikkelen die je goed doen kunnen het leven een beetje minder moeizaam maken en stress enorm verminderen.

Een gewoonte is een manier waarop je iets doet die bijna intrinsiek en automatisch is geworden. Dit betekent dat het voltooien van de activiteit moeiteloos is en zo goed als geen mentale energie vergt. De gewoonte om je tanden te poetsen is een voorbeeld. Je hoeft er niet veel actieve aandacht insteken om het te voltooien en je moet het ook niet op je planning zetten om het elke dag opnieuw te doen. Het gebeurt gewoon.

Een routine vergt misschien wat nadenken maar het is een andere herhaalde activiteit die gemakkelijk en moeiteloos wordt met de tijd. Hierdoor maak je meer tijd vrij voor de dingen die je mentale aandacht en energie vergen. Doorheen je lokale supermarkt lopen is een voorbeeld van een routine. Je slaat de gangen in waar de producten zich bevinden die je nodig hebt. Je hebt de algemene indeling van de winkel gememoriseerd. Het vraagt zo goed als geen moeite om je doorheen de winkel te verplaatsen op een optimale manier, zonder dat er tijd verloren gaat.

Het creëren van microgewoontes en routines kan je efficiëntie verhogen en je stress verminderen. Zelfs het verfijnen van je dagelijkse activiteiten kan ervoor zorgen dat je minder stress ervaart en een gemakkelijker leven leidt.

gewoontes en routinesEen simpele aanpassing zoals de afwas doen terwijl je kookt kan ervoor zorgen dat het opruimen elke dag een half uur minder lang duurt. Leer om op te ruimen na elke stap terwijl je je maaltijd bereidt. Creëer de gewoonte om afval weg te gooien terwijl je de voorbereiding doet voor het koken. Was de borden en stop ze in de afwasmachine terwijl je verder gaat met koken. Wanneer het tijd is om aan tafel te gaan moet je nadien enkel nog de borden en potten afwassen. Wat een verandering!

Wat zijn enkele gewoontes en routines die je leven gemakkelijker zouden maken?

Stel jezelf deze vragen:

  • Welk deel van je dagelijkse activiteiten bezorgt je de meeste stress?
  • Welke gewoontes en routines die goed werken heb ik al in mijn leven?
  • Welke activiteiten kan ik nog verfijnen door een gewoonte of routine te creëren?
  • Is er een meer efficiënte manier om mijn dagelijkse activiteiten te doen?
  • Hoe kan ik mijn familie helpen om een gewoonte te creëren die ons allemaal goed doet?

Je bent slechts een gewoonte verwijderd van het stroomlijnen van je handelingen en van het makkelijker maken van je leven door het creëren van een routine die je zowel tijd als stress bespaart. Geniet van je pas gevonden vrede en ontspanning terwijl je je vaardigheden om een beter leven te creëren gebruikt.

Zorg jij goed genoeg voor jezelf? Doe hier de test!

  • […] oliën zijn een geweldig middel om vermoeidheid en burnout te verjagen en te voorkomen. Doe je research, spreek met je dokter en bekijk of het gebruiken van […]

  • >