De fysieke kanten van angst

fysieke kanten van angst

Hoewel de oorzaak van angst meestal mentaal is, manifesteert het zich, door de veranderingen die ons lichaam ondergaat wanneer we ons angstig beginnen voelen, in fysieke vorm. Hoe groter onze angst wordt, hoe meer uitgesproken de fysieke veranderingen zullen zijn. Meestal is het die fysieke impact die het grootste effect op onze gezondheid en onze levenskwaliteit heeft.

Een poging doen om zowel de frequentie als de mate waarin deze angstgevoelens zich voordoen te verminderen, heeft onmiddellijk een positief effect op ons lichaam.

Het is belangrijk dat je deze fysieke manifestaties van angst herkent. Zie ze als waarschuwingssignalen. Wanneer je ze opmerkt, is het tijd om proactief je angstgevoel naar beneden te krijgen. Laten we eens kijken wat je kan ervaren aan de fysieke kanten van angst.

Moeite met slapen

Het eerste signaal van angstgevoelens is meestal moeite hebben met slapen. Het kan moeilijker worden om in slaap te vallen door gedachten die door je hoofd spoken. Of je wordt misschien midden in de nacht wakker met zorgen.

Overmatig zweten

Zweten en vooral zwetende handen zijn een ander signaal dat je angstig en gestresseerd raakt. Luister naar je lichaam en werk eraan om rustig te worden. Je handen onder koud water houden heeft snel effect, maar het zal je niet helpen om je angstgevoelens te verminderen.

Hartkloppingen en hoofdpijn

Wanneer je angst en stressniveau stijgen, kan je merken dat je hart sneller slaat of dat je hartkloppingen krijgt. Je hart pompt bloed door je systeem om je klaar te maken om te vechten of te vluchten. Met het verhoogde adrenalinegehalte en je hogere bloeddruk, kan je ook hoofdpijn beginnen krijgen.

Misselijkheid of maagproblemen

Misselijkheid en maagproblemen kunnen een ander signaal van angst zijn. Ik ben er zeker van dat je dit al ervaren hebt voor een examen of wanneer je nerveus was voor een presentatie die je moest geven. Je weet dat je angst uit de hand aan het lopen is wanneer je je extreem misselijk voelt.

fysieke kanten van angst

Vermoeidheid en zwakte

Luister naar je lichaam. Langere periodes alert zijn, zoals gedurende een angstaanval, is vermoeiend. Zorg voor extra rust wanneer het kan en push jezelf niet teveel.

Slapeloosheid

Wanneer je angstniveau stijgt, zul je merken dat sommige symptomen verergeren. Het kan zeer snel van moeilijk slapen naar echte slapeloosheid gaan. Wanneer het langer dan een paar nachten duurt, en je pogingen om te ontspannen je angst enkel verhogen, is het echt wel tijd om professionele hulp in te schakelen zodat je je rust terugkrijgt.

  • […] weet nu ondertussen wel dat alle soorten beweging vrij positieve effecten heeft op het verlagen van je […]

  • […] deze symptomen dragen bij tot wat wordt gezien als angst, wat kan leiden tot een hoop negatieve associaties. De […]

  • >