Eet jij een gezond dieet?

gezond eten

Heb je een gezond voedingspatroon?

Het is waarschijnlijk algemeen bekend dat het eten van een gezond dieet direct verbonden is met ons mentale en fysieke welzijn. Wat we in ons lichaam stoppen wordt gebruikt als brandstof om ons doorheen elke dag te begeleiden. Hoe beter de kwaliteit van de brandstof, hoe beter ons uithoudingsvermogen en algehele mogelijkheid om te trotseren wat er op ons af komt.

Dat gezegd zijnde is het alarmerend dat de meeste mensen niet in staat zijn om het volle potentieel van hun dieet als een middel te gebruiken. Voor sommigen, zoals zij die leven in een voedselwoestijn, vergt het verzamelen van voedzaam eten extra planning en middelen. Voor anderen wordt eten een ontsnappingsmiddel voor de stress van het leven, zelfs tot op het punt van compulsief eten om je comfortabel te voelen, zoals bij vele andere verslavingen kan worden teruggevonden.

gezond etenWanneer je vermoeidheid bestrijdt en herstellende bent van burnout zijn de keuzes van wat je eet waarschijnlijk een van de makkelijkste dingen in je leven om persoonlijk de controle over te nemen. Je dieetkeuzes zijn van niemand anders dan van jezelf. Je hoeft geen toestemming te krijgen om voedsel te eten dat voedzaam is voor je lichaam. Je hebt niemand anders nodig om je toe te laten om fruit en groenten te kopen in de winkel of op de markt. Veel van de veranderingen die je maakt om stress te verminderen betreffen andere personen, maar dit is een gebied in je leven waar je veranderingen kan maken aan je persoonlijke routine zonder dat iemand instemming moet geven of moet deelnemen.

Afhankelijk van je interesses zijn er een heleboel gezonde eetstijlen om te overwegen. Enkele van de meest populaire op dit moment zijn:

  • Keto diëten
  • Whole30 diëten
  • Mediteraanse diëten
  • Veganistische diëten
  • Vegetarische diëten

Er zijn ook veel bedrijven die helpen met maaltijdplannen en het leren van gezonde eetgewoontes. Enkele van de meest populaire zijn:

  • Weight watchers
  • TOPS
  • NOOM
  • Jenny Craig

Of je nu begeleiding krijgt van een bedrijf, een boek, een app, een vertrouwde vriend of adviseur, of een andere bron, bepaalde dingen gelden universeel:

  • Gezond eten gaat om voedsel van hoge kwaliteit, gegeten in gepaste hoeveelheden doorheen de dag, om je gemoedstoestand en ingesteldheid te maximaliseren en je de energie te geven die je nodig hebt om op je best te zijn.
  • Goed eten helpt je om vermoeidheid te voorkomen en de leiding nemen om je dieet van slecht naar beter te vormen is een uitstekende stap naar het herstellen van burnout. Hier zijn drie pro-tips om simpele veranderingen te doen en te eten voor je gezondheid:
  • Drink je calorieën niet- Het schrappen van dranken vol calorieën zal je algehele calorie-inname alsook de hoeveelheid suiker die je binnenkrijgt dagelijks verminderen. Suiker geeft je misschien dat initiële energiestootje (dat misschien goed voelt wanneer je uitgeput bent), maar het is slechts van korte duur en komt later met een enorme energiedaling – die ervoor zorgt dat je nog meer suiker moet opnemen om opnieuw je energie te verhogen. Krijg je energieboost van volle voedingsmiddelen en je uithoudingsvermogen zal uitbreiden zodat je die namiddag-crash waardoor je naar frisdrank grijpt niet zal voelen.
  • Eet regelmatig kleine maaltijden- een van de meest verrassende ontdekkingen van personen die gezond eten deel van hun levensstijl hebben gemaakt is de verandering in de hoeveelheid eten die ze op een dag eten. Het is vaak meer dan ze ooit tevoren hebben gegeten en ze zijn verrast dat ze nog steeds zo veel kunnen eten en tegelijk gewicht verliezen of hun gewicht behouden, of gewoon genoeg energie hebben om hun doorheen de hele dag te loodsen. Gezond eten draait niet enkel om het tellen van calorieën – het gaat om het tellen van de calorieën die ertoe doen. Gezond eten is geneigd om minder calorieën te omvatten wat betekent dat je een grotere hoeveelheid kan eten voor minder calorieën en de effecten van voedsel van hoge kwaliteit blijven langer in je lichaam. Kleine maaltijden op regelmatige tijdstippen in de dag eten – vaak 5-6 kleine maaltijden per dag – houdt je bloedsuikerspiegel stabiel, je lichaam tevreden en je energielevels geoptimaliseerd.
  • Winkel in de buitenranden van de supermarkt- Als je gezond wilt eten, heb ik geweldig nieuws: je gaat tijd besparen in de supermarkt. Heb je ooit opgemerkt dat volle voedingsmiddelen aan de buitenranden van de winkel liggen? De afdelingen van groenten, vlees, zuivel en de bakkerij vormen vaak de vier hoeken van de winkel. Dit betekent dat je je maaltijden op voorhand kan plannen, en de rayons in het midden kan vermijden die vaak de meest verleidelijke onvoedzame middelen bevatten. Je mag af en toe wel geplande bezoekjes brengen aan het centrum van de supermarkt voor wat ingeblikte groenten of volkorenpasta maar meestal kan je veel ‘slechte’ voedingsmiddelen vermijden door aan de buitenranden van de winkel te shoppen.

Gezond eten is een geweldige eerste stap naar het verminderen van vermoeidheid en jezelf te herstellen van een burnout. Slimme voedingskeuzes maken, gezond eten doorheen de dag en je gezonde voedingsopties dicht in de buurt houden is iets wat je zelf kan controleren – wat goed voelt wanneer de rest van je leven niet perfect aanvoelt.

Zorg jij goed genoeg voor jezelf? Doe hier de test!

>