Een introductie in ademhalingsmeditatie

meditatie en yoga

Aan het begin van deze maand zei ik al dat er vele vormen van meditatie bestaan. Welke jij kiest zal uiteindelijk gebaseerd zijn op jouw doelstelling en voorkeur.

Ik zou graag willen beginnen met een paar specifieke soorten door je over de meest basis versie te vertellen. En dat is ademhalingsmeditatie.

Sommigen noemen het mindful ademhalen of mindful meditatie. Het kan dan een simpel proces zijn, maar het is heel krachtig.

Laat ons even kijken wat ademhalingsmeditatie is, hoe jij er je voordeel uit kunt halen, en hoe je het doet.

Over ademhalingsmeditatie

Meditatie gaat over het focussen van je geest. En dat is exact wat aandacht geven aan je ademhaling doet.

Door diep adem te halen en op een gecontroleerde manier uit te ademen, ben je in staat om een mindset van kalmte en sereniteit te bereiken.

Deze mindset is zowel fysiek als mentaal. In het monitoren van je ademhaling controleer je jouw focus.

De techniek van gecontroleerde ademhaling is oeroud en heeft de test des tijds doorstaan omdat het werkt.

Het is het bewustzijn van je ademhaling dat je zal helpen om terug naar je focus te gaan en jezelf te centreren wanneer je mediteert.

De voordelen van mindful ademhalen

Een van de grootste voordelen van mindful ademhalen is het vermogen om stress te verlichten. Zoals hierboven al aangehaald, is diep en gefocust ademhalen kalmerend.

Dit is een techniek die verder gaat dan het uitoefenen van meditatie. Je kan het op om het even waar en op om het even welk moment toepassen wanneer je gestresseerd bent.

Nogmaals, mindfulness meditatie helpt je te focussen en te centeren door een verbinding te maken tussen je lichaam en je geest. Sommigen zeggen dat het verlichting brengt.

Je bewust zijn van je ademhaling leidt je tot het mindful zijn in het huidige moment. Dit is een krachtige vaardigheid die niet veel mensen bezitten.

In de hectische wereld van vandaag, lijkt het dikwijls alsof onze geest ons controleert, en in duizend verschillende richtingen gaat.

Mindful meditatie zet ons aan het stuur van onze gedachten. Dit laat ons toe om de dingen meer helder te zien. Uiteindelijk leert meditatie je om negativiteit los te laten.

Je zal snel leren dat wanneer je een negatieve gedachte hebt, je die simpelweg los kunt laten. Deze vaardigheid kan op andere gebieden van je leven worden overgedragen. Verder dan enkel het beoefenen van meditatie.

Hoe je ademhalingsmeditatie uitvoert

Om te beginnen, zoek je best een comfortabele en stille plaats om te zitten. Je kan voor een stoel kiezen, waarin je rechtop zit zonder dat je rug de leuning raakt.

Op de vloer met je benen gekruist is ok, zolang je je rug maar zo recht mogelijk houdt. Je kan je ogen dicht doen of open houden, zoals je wenst.

Neem een momentje om jezelf eraan te herinneren dat het je ademhaling is die belangrijk is in deze oefening. Zorg ervoor dat je naar je ademhaling terugkeert wanneer je geest begint af te dwalen.

Begin dan te ademen, in en uit, terwijl je je aandacht richt op het ritme. Je kan diep door je diafragma ademen, zodat je buik omhoog komt wanneer je inademt.

Velen zeggen dat dit de meest zuiverende en kalmerende vorm van ademhalen is. Ademhalen op een meer oppervlakkige manier zodat enkel je borst omhoog gaat als je inademt is ook ok.

Kies wat voor jou natuurlijk en comfortabel is.

Eens je in een comfortabel ademhalingspatroon zit, focus je op die ademhaling.

Kom weer terug wanneer je gedachten afdwalen. Breng altijd je aandacht terug naar je ademhaling. Doe dit ongeveer vijf tot tien minuten. Je kan een timer of muziekje opzetten om je op pad te houden. Hier is een filmpje dat je kan begeleiden.

Zoals met elke nieuwe activiteit zal het tijd en oefening kosten voordat je het gevoel hebt dat je je gedachten onder controle hebt. Dat is ok.

Hieronder vind je een checklist die je kan helpen.

Wees lief voor jezelf en blijf proberen. Je zal snel jouw ritme vinden en de voordelen beginnen zien van meditatie in actie.

  • […] en yoga beoefenen kan je gedachten en geest verfrissen door ademhalingsoefeningen, stretching, bewuste focus en rust in je hoofd. Deze halen je gedachten weg van de focus op dingen […]

  • >