Eat That Frog

uitstelgedrag

Auteur Brian Tracy schreef een boek genaamd “Eat that frog!”. Hierin vergeleek hij het idee van het eten van een dikke vette kikker met het overwinnen van je meest gevreesde taken.

Het boek gaat over uitstelgedrag en leren prioriteiten stellen om succesvol te worden in alles wat je doet.

Hij zoomt in op de concepten van beslissen, discipline en bepalen wanneer het aankomt op de controle nemen over je time management.

Het idee van die kikker op te eten, of dat vervelende ding gedaan te krijgen, kan eigenlijk goed toegepast worden om jezelf van angst te bevrijden.

Lees verder om te zien hoe.

Denk er even over na. Schrijf de grootste bronnen van je angsten op. Soms lijkt het misschien alsof angstgevoelens niet tot een specifiek ding gerelateerd zijn. Maar op andere momenten is er een bepaalde trigger.

uitstelgedragVoor velen onder ons is die trigger uitstelgedrag of vermijding. We laten dat verschrikkelijke ding links liggen om het oncomfortabele gevoel dat het in ons teweeg brengt.

En dan voelen we ons nog slechter omdat dat ding boven ons hoofd blijft hangen, en nog steeds gedaan moet worden.

De theorie die Tracy en andere filosofen hanteren met de kikkermetafoor, is dat je best uitzoekt wat dat grote verschrikkelijke ding is en het dan gewoon doen, zodat het voorgoed uit de weg geruimd is.

Het is in feite geen slecht plan. Deze logica volgen heeft een beetje een vooruitziende blik nodig, wat moeilijk kan zijn wanneer je lijdt aan angstgevoelens en uitstelgedrag.

Laat het ons in stappen opsplitsen om het eenvoudiger te maken.

  • Ten eerste, elke avond identificeer je de kikker voor de volgende dag. Maak je to-do lijst en kies dan dat ene ding dat verschrikkelijk lijkt maar wel belangrijk is.
  • Kies ook een alternatief of twee, zodat je een jumpstart kunt maken door belangrijke taken af te werken. Houd er rekening mee dat dit extra is, bovenop de grote kikker. Je alternatieven zijn geen excuus om het ergste door iets niet zo erg te vervangen.
  • Idealiter zou je die grote kikker als eerste ding in de ochtend moeten afwerken. Op die manier heb je dat al achter de rug en heb je er de rest van de dag geen last meer van. Je dient echter ook rekening te houden met jouw beste periode op een dag.
  • Eet die kikker wanneer je de meeste energie hebt en je in de beste mindset zit. Het is niet logisch om het jezelf moeilijk te maken door ervoor te kiezen om een moeilijke taak te doen op je minst productieve moment van de dag.

Verplicht jezelf elke dag tot deze aanpak. Een week lang. Houd je gevoelens in de gaten wanneer je je kikker benadert. En daarna hoe je je voelt wanneer het achter de rug is. Het is misschien ook een goed idee om een journal bij te houden met je ervaringen.

Je zal meer zelfvertrouwen krijgen wanneer je verder gaat en de dingen doet die ooit onmogelijk leken.

Lees je notities nog eens door wanneer je je overweldigd voelt over iets.

Reflecteren op behaalde prestaties is een grote motivatie wanneer je dingen gedaan wilt krijgen. Herinner jezelf aan de moeilijke dingen die je in het verleden al gedaan hebt. Het kan je het zelfvertrouwen geven om het opnieuw te doen.

Nog belangrijker, het gevoel van trots en opluchting dat komt bij een behaalde prestatie is een krachtig iets om pijnlijke angst te verjagen. Je zult niet geloven hoeveel beter het voelt om die kikker gewoon op te eten.

>