De kunst van het NEE zeggen kan je helpen om burnout en vermoeidheid te vermijden

de kunst van het nee zeggen

Ben jij een “ja man (of vrouw)”?

Verwar je “ja zeggen” met het zijn van een goed persoon?

Leg jij jouw waarde en waardigheid in de kwaliteiten van betrouwbaar zijn, makkelijk mee samen te werken en toegeeflijk zijn?

Als je altijd ja zegt onafhankelijk van de tol die het vergt op jou om aan deze beloftes te voldoen, dan zet je jezelf misschien op voor vermoeidheid die uiteindelijk tot burnout kan leiden.

Niemand wilt anderen teleurstellen maar het is een verkeerde opvatting om te denken dat nee zeggen egoïstisch of onverantwoordelijk is. Gevraagd worden door iemand om een taak op je te nemen is een verzoek, geen bevel. Als je echt niet in staat bent hen te helpen dan zal er een andere oplossing zijn die zij kunnen zoeken.

Er is de kunst van het nee zeggen en vredig blijven terwijl je het doet. Leren om vriendelijk nee te zeggen en onbeschadigd blijven van iemands teleurstelling zal uiteindelijk jouw energie, gezondheid en planning beschermd houden voor de belangrijke dingen waar je “ja” tegen moet kunnen zeggen.

Hier zijn enkele pro-tips voor de kunst van het nee zeggen en jezelf te beschermen tegen burnout:

  • Weten waar je ja tegen wilt zeggen– Als je zeker bent over waar je absoluut ja tegen wilt zeggen dan is het makkelijk om nee te zeggen te zeggen tegen de dingen die je niet hetzelfde doen voelen. Als je overduidelijk houdt van het werken met tieners is het logisch om nee te zeggen tegen het werken met kleuters. Als je graag ruimtes klaarmaakt en veel energie hebt in de ochtend is het logisch om nee te zeggen tegen het hoofd zijn van de opkuisploeg om middernacht na een groot event. Weten wat jouw voorkeuren zijn maakt het makkelijker om de taken af te wijzen die niet bij je passen en je zullen vermoeien.
  • Heb een duidelijke “nee”– Net zoals weten wat je wilt het makkelijker maakt om ja te zeggen zo zijn er ook dingen voor iedereen die duidelijk een nee zijn. Dit zijn de “nooit of te nimmer” dingen. Op voorhand beslissen welk van deze harde limieten op je lijst staan maakt het nemen van beslissingen over je grenzen simpeler door de vooropgestelde richtlijnen.
  • Vraag de tijd om te beslissen– Als je aangesproken wordt en gevraagd wordt om iets te doen dat niet overduidelijk een ja voor jou is, vraag dan gewoon voor tijd om te beslissen. Vraag voor een specifieke tijdsduur om je beslissing te nemen en weeg de voor- en nadelen van de situatie af alvorens ja te zeggen. Vragen voor tijd om te kiezen geeft je ook de tijd om je nee te oefenen als dat je uiteindelijke beslissing zou zijn.
  • Oefen een standaard antwoord– Ontwikkel een standaard antwoord dat je van voor naar achteren en van achter naar voor kent dat je kan gebruiken wanneer je geneigd bent ja te zeggen. Een simpel, rechtuit antwoord dat het probleem aan de kant schuift kan je helpen om niet langer te veel werk op je schouders te nemen. Een voorbeeld: “Bedankt om me te vragen deel uit te maken van je plan maar ik neem momenteel geen extra taken op. Vraag het later eventueel opnieuw en misschien zal ik de volgende keer wel kunnen helpen.”
  • Heb een plan B om voor te stellen– Als je graag deel uitmaakt van de oplossing en er niet mee om kan gaan om nee te zeggen, kijk dan of je een plan B oplossing kan voorstellen. Soms is het zijn van een bron of connectie voor iemand de perfecte manier om persoonlijk te helpen zonder al te veel te moeten toen. Brainstorm over manieren om te ondersteunen en introduceer een nieuwe connectie, je zal nog steeds op een belangrijke manier helpen.

de kunst van het nee zeggenNee zeggen is een kunst, en je kan meester zijn wanneer je er wat denkwerk in giet en je nee kan zeggen met gratie. Begin klein en bouw je vertrouwen op. Houd in gedachten dat het behouden van je mentale welzijn en burnout vermijden altijd beter is dan alle anderen blij te maken ten koste van jezelf.

Zorg jij goed genoeg voor jezelf? Doe hier de test!

>