De kracht van meditatie

meditatie en yoga

Meditatie is enorm krachtig…

Vroeger had ik zoiets van ‘ yeah right!’. Maar ondertussen weet ik wel beter!

Hoe zit dat met jou? Denk je nog steeds dat mediteren iets zweverigs is?

Je begrijpt nu de relatie tussen stress en tevredenheid. Wanneer je overweldigd bent is het moeilijk om klagen te limiteren en te focussen op wat je moet doen om gelukkig te worden.

Het kan makkelijk zijn om vast te geraken in een negatieve plaats. In de post van gisteren heb ik je suggesties gegeven om je te helpen door stressvolle periodes te geraken.

Vandaag ga ik hiermee verder door te praten over drie specifieke methodes om je gemoedstoestand te verbeteren zodat je je energie kan steken in het bereiken van je doelen.

De kracht van meditatie, gebeden journallen over je gemoedstoestand en visie is geweldig.

Deze technieken kunnen je gedachten resetten, mindfulness aansporen en je helpen om door moeilijke emoties te geraken. Laten we kijken naar hoe elk van deze werkt en de bijkomende voordelen die ze bieden.

Meditatie

kracht van meditatieMeditatie is een manier van mindfulness waarbij je focust op het huidige moment en elke indringende of afdwalende gedachten controleert.

Verschillende wetenschappers hebben het bestudeerd en ontdekten een heleboel voordelen voor je brein en gemoedstoestand.

De structuur van je brein kan zelfs veranderen wanneer je op regelmatige basis mediteert. Dit leidt tot een verhoogde werking van het gebied dat de emoties regelt.

Er werd ook aangetoond dat meditatie angststoornissen, depressie en stress vermindert. Meditatie leidt tot een algehele verbetering in positieve gevoelens.

Gebed

Gebed biedt ook emotionele voordelen.

Grijpen naar iets hoger dan jezelf kan best goed zijn voor je gemoedstoestand en visie over het leven. Om de meeste impact van deze activiteit te krijgen is het belangrijk er een gewoonte van te maken.

Enkel kiezen om te bidden tijdens een crisis zal niet zo voordelig zijn. Grijpen naar een hogere kracht of zelfs iets zo breed als het universum zelf kan leiden tot een gevoel van een doel hebben of verbinding.

In een studie leidde therapie in combinatie met een religieus aspect tot meer optimisme op de lange duur. Bidden ten voordele van anderen werd gelinkt met een vermindering in de negatieve effecten van stress.

Journallen

Een van mijn favorietjes 🙂. Je gedachten, gevoelens en zorgen opschrijven in een journal heeft een heleboel voordelen voor je welzijn en geest.

Journallen op regelmatige basis laat je toe je gedachten te bevrijden van rommel en helpt je de overlading van gedachten waarmee je omgaat op dagelijkse basis uit je hoofd te werken. Je innerlijke ratelingen op papier of scherm krijgen is best bevrijdend.

Door dit te doen ga je om met dingen, krijg je inzicht en kan je beter een strategisch plan opstellen in de plaats van te blijven zitten in overweldiging. Journallen is een therapeutisch en proactief middel dat je kan plaatsen op een sterk pad richting tevredenheid.

Onafhankelijk van welke methode je kiest is het toch belangrijk om het op regelmatige basis te doen.

Herhalen helpt je deze gewoontes te doen blijven en hun voordelen te versterken.

Je kan kiezen voor een of alle drie van deze opties zolang ze bij je passen en je geneigd bent ze te blijven doen. Het zal tijd en toewijding vergen maar je zal al snel de voordelen van minder stress en overweldiging ervaren. Tevredenheid zal veel makkelijker te bereiken vallen wanneer je gemoedstoestand lichter is.

>