De fysieke kant van burnout en vermoeidheid

symptomen van burnout

Je hebt geen wetenschap of psychiater nodig om je te vertellen dat er fysieke symptomen zijn die vermoeidheid met zich mee brengt. Je ervaart misschien zowel vanzelfsprekende als niet-vanzelfsprekende symptomen. Je moe voelen is zelfs gebruikelijk voor de meest gezonde personen maar burnout-moe wordt uitvergroot door verschillende problemen die zich vermengen.

Laten we kijken naar twee lijsten: vanzelfsprekende fysieke effecten van burnout en vermoeidheid en enkele niet zo vanzelfsprekende signalen.

Vanzelfsprekend:

  • Gewichtstoename
  • Gewichtsverlies
  • Slapeloosheid
  • Overslapen
  • Licht geraaktheid
  • Angstgevoelens
  • Fysieke pijn

Niet-vanzelfsprekend:

  • Haaruitval
  • Verteringsproblemen
  • Huiduitslag
  • Adrenale vermoeidheid
  • Geheugenverlies
  • Gevoelens van isolatie
  • Chronische ziekte

Herkende je symptomen op een van de lijsten? De waarheid is dat er zelfs meer dingen zijn die zouden kunnen opgelijst worden die gerelateerd zijn aan burnout. Tegen dat je lichaam de symptomen van burnout weergeeft ben je op een punt waar je de nodige actie moet ondernemen om de dingen terug op een rijtje te krijgen.

  • Wees eerlijk met jezelf over je niveau van vermoeidheid en burnout; open staan voor het feit dat de dingen te veel voor je zijn en al te lang naslepen is de eerste stap om de fysieke symptomen van burnout te stoppen.
  • Zoek hulp- Breng een bezoekje aan je dokter, mentale gezondheidsspecialist of andere geneeskundige en laat je onderzoeken om te kijken om je symptomen gerelateerd zijn aan burnout of dat ze deel uitmaken van een groter probleem.
  • Aanvaard advies- Je dokter zal advies en richtlijnen voor je hebben om te helpen de fysieke symptomen die je ervaart te stoppen. Het is aan jou om dit advies op te volgen en de nodige veranderingen in je leven te implementeren.
  • Onderneem actie– Of je nu je verantwoordelijkheden delegeert, je eetgewoontes aanpast, begint te bewegen of eender welke andere actie onderneemt, effectief actie ondernemen is de sleutel tot verandering. Van het verzamelen van kennis naar het maken van veranderingen gaan is het punt waarop je je symptomen zal zien verminderen.

symptomen van burnoutWist je dat: Veel personen met obesitas ervaren chronische ziekten die verlicht worden wanneer ze in staat zijn om gewicht te verliezen. Hetzelfde geldt voor burnout. Door je stress te verminderen en veranderingen door te voeren zullen veel van onze chronische symptomen beginnen te verdwijnen.

De fysieke symtomen van burnout zijn soms vanzelfsprekend en soms verstopt. Je wijdt die chronische hoofdpijn misschien toe aan het nodig hebben van meer cafeïne, terwijl de hoofdpijn eigenlijk komt van verstrengelde bloedvaten of van het tandenknarsen tijdens je slaap doordat je zoveel onopgeloste woede in je hebt. Naar de kern van je fysieke probleem zoeken zal de veranderingen makkelijker maken. Herstellen van de pijn van burnout is mogelijk en je verdient het om de beste levenskwaliteit als mogelijk te hebben.

Zorg jij goed genoeg voor jezelf? Doe hier de test!

>