De connectie tussen klagen en depressie

connectie tussen klagen en depressie

Wist je dat er een connectie is tussen klagen en depressie?

We hebben het al gehad over klagen en wat het je brein aandoet. Je hebt geleerd dat constant negatief denken neurale wegen in je brein creëert die dit soort patronen ondersteunen. Hierdoor wordt het makkelijker om te vervallen in de gewoonte van negatieve gedachten.

Eens dit soort patroon zich heeft vastgezet is het erg moeilijk hiervan af te wijken en meer positief te denken of oplossingen te zoeken. Het is daarom ook logisch dat er een link bestaat tussen klagen, chronisch naar de negatieve kant te kijken en mentale gezondheidsproblemen zoals depressie.

Vandaag bekijk ik graag de connectie tussen klagen en depressie en zal ik het ook hebben over hoe je deze cyclus kan doorbreken.

Klagen en het brein

Laten we de effecten op je brein die door klagen worden veroorzaakt even opfrissen.

De paden in ons brein bestaan uit neuronen die overbrugd worden door synapsen. Deze synapsen zorgen voor de communicatie tussen verschillende neuronen. Er worden continu verbindingen gecreëerd in je hoofd.

Elke keer wanneer je iets nieuws denkt of leert zal er zich een nieuw pad ontwikkelen. Hoe vaker je ingaat op een gedachte of activiteit, hoe sterker en meer geautomatiseerd deze verbinding wordt.

Dit is wat ik bedoel wanneer ik zeg dat negatief denken leidt tot meer negativiteit. Er wordt een patroon of cyclus gecreëerd die erg moeilijk te doorbreken valt. Dankzij het concept van neuroplasticiteit is het mogelijk om de neurale paden in ons brein te veranderen zodat er nieuwe patronen kunnen ontstaan.

Klagen en depressie

connectie tussen klagen en depressieEr zijn een heleboel verschillende theorieën binnen de psychologie die het hebben over het concept dat je gedachten je gevoelens bepalen, en vervolgens ook je gedragingen.

Cognitieve gedragstherapie is een gebruikelijke therapeutische aanpak dat op dit idee is gebaseerd. Therapeuten die dit soort therapie toepassen met hun cliënten focussen op het hervormen of veranderen van negatieve gedachten en interne boodschappen om zo de ongezonde gedragingen te veranderen.

Deze theorie is van belang voor klagen.

Klagen is niets anders dan het luchten van frustratie. Er is geen proactief of strategisch element bij betrokken, enkel negatieve stellingen. In het geval van chronisch klagen forceer je de paden in je brein om dit soort denken voort te zetten.

Vervolgens leiden deze boodschappen aan jezelf tot een somber gevoel, of nog erger, symptomen van klinische depressie. Depressie brengt ook enkele gedragingssymptomen met zich mee zoals slaapproblemen, sociale isolatie, verlies van interesse in de dingen waar je ooit van hield of zelfs zelfmoordgedachten.

Hoe je de cyclus doorbreekt

Om je beter te voelen moet je de cyclus van negativiteit en klachten doorbreken.

Ik weet dat het niet simpel is maar hier zijn enkele stappen die je kan ondernemen om deze cyclus te doorbreken. We hebben het al gehad over dankbaarheid en de rol die het speelt voor tevredenheid.

Probeer dagelijks enkele dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent.

Merk de kleine dingen in je leven op.

De volgende keer dat je aan het klagen bent, probeer dan jezelf erop te betrappen en een oplossing te zoeken voor je klacht. Door dit te doen zal je jezelf helpen om je meer in controle te voelen.

Hierdoor zal je meer geneigd zijn om oplossingen te zoeken. Hervorm de boodschap die je jezelf geeft wanneer je klaagt. Kijk of je een meer positieve twist aan je frustratie kan brengen. Wanneer je je voelt alsof je moet klagen, doe dit dan op een proactieve manier waarmee je resultaten kan verkrijgen. Kijk terug naar onze post over het vormen van een legitieme klacht als herinnering aan hoe dit werkt.

Klagen beïnvloedt je algehele gemoedstoestand. Het kan een patroon worden dat leidt tot een neergaande spiraal van emoties. Het is zelfs mogelijk dat depressie en angststoornis kunnen ontwikkelen als gevolg van de stroom negatieve boodschappen die je aan jezelf stuurt.

Geef de tips in dit artikel een kans en onthoud dat positief denken ook patronen creëert in je brein. Je kan de manier waarop je denkt en voelt veranderen.

>