Dankbaarheid als wapen tegen angstgevoelens

dankbaarheid

Angst kan een aantal fysieke symptomen hebben, en het kan op alle gebieden van je leven een ravage aanrichten. De meeste angstoorzaken en hun versterkers zitten echter in je brein. En nee, ik zeg niet dat het allemaal tussen je oren zit.

Wat ik je wil doen inzien is dat je hersenen een belangrijke rol spelen, zowel op de manier waarop het angstobject gecreëerd is, als hoe het zich uit.

Daarom kan je mentale strategieën gebruiken om dit vreselijke beest te temmen en er de controle over te nemen. Lees verder en ontdek hoe je dankbaarheid als wapen tegen angstgevoelens kunt gebruiken.

Een aantal studies hebben de voordelen van dankbaarheid op je lichaam en geest aangetoond.

Dankbaarheid uiten kan effectief fysieke pijn verminderen en slaap verbeteren.

Het kan tot meer optimistische gedachten leiden, wat positiever gedrag beïnvloedt. De connectie tussen gedachten en de resulterende acties of gedrag is zeer sterk.

In feite is het bewezen dat gedachten van dankbaarheid de hypothalamus stimuleren. Dit deel van de hersenen controleert functies als metabolisme, stress en slaap.

En daar boven op kan dankbaar zijn delen van de hersenen activeren die het voel-je-goed hormoon dopamine produceren.

Zoals we net geleerd hebben, zijn gezonde slaappatronen heel belangrijk om angstpatronen en depressie te overwinnen.

Positief gedrag kan ervoor zorgen dat je je simpelweg beter voelt over jezelf en dat je productiever bent. Op welk vlak dan ook.

Wanneer je meer gedaan krijgt, ben je waarschijnlijk minder angstig over de consequenties van je werk niet gedaan krijgen. Op die manier maak je je ook minder zorgen.

Je optimistisch en dankbaar voelen laat geen ruimte voor negatieve angstemoties of verdriet.

dankbaarheidEen gewoonte vormen van dankbaarheid start een cyclus die je perspectief verandert, en misschien zelfs je leven.

Dus hoe kan je van start gaan op deze reis naar meer dankbaarheid?

Er komt echt geen einde aan de mogelijkheden, maar ik wil gerust een paar suggesties geven zodat je van start kunt.

Je zal merken dat dankbaarheid een gewoonte is die gemakkelijker wordt met de nodige oefening.

Eens je van start gaat, zal je waarschijnlijk merken dat je meer naar de zonnige kant van het leven kijkt. Je zal je ook meer dankbaar voelen voor wat je hebt dan in het verleden.

Een van de gemakkelijkste manieren om je dankbaar te voelen is door effectief iemand te bedanken.

Het kan zo simpel zijn als een verbale erkenning gedurende de dag wanneer iemand iets voor je doet. Of je kan dieper graven door een hartelijk briefje naar een vriend of geliefde te sturen.

Een andere strategie is om je week te bestuderen en op zijn minst drie dingen op te merken die fantastisch zijn of goed gingen.

Het zit in onze natuur om de dingen van de negatieve kant te bekijken.

Doe een inspanning om dat om te draaien door fijne dingen ook op te merken. Je zult zien dat dingen echt niet zo erg zijn als ze lijken.

Een laatste suggestie is om vriendelijk te zijn.

dankbaarheidKijk wie je deze week kan helpen en schrijf het op in je journal. Anderen helpen is een manier om onszelf te tonen hoeveel goede dingen we bezitten.

Wie had gedacht dat iets zo simpel als dankbaar zijn zo een groot effect kan hebben op het verminderen van angstgevoelens? Deze oefening is misschien niet gemakkelijk voor je, maar het is echt de moeite waard om van dankbaar zijn een gewoonte te maken wanneer je je minder angstig wilt voelen.

>