Burnout verslaan wanneer je het gevoel hebt dat je niet meer kunt

in plaats van klagen

Iedereen voelt zich vroeg of laat wel opgebrand. Het is een uitdaging om te hanteren, omdat je het gevoel hebt dat je al alles gedaan hebt wat je kunt doen en je reserves volledig uitgeput zijn. Maar het is waarschijnlijk dat je de dingen die in je leven gebeuren wel kunt hanteren. We zijn goed in situaties erger maken dan ze eigenlijk zijn.

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om doorheen de onrust die er op dit moment in je leven heerst te raken.

Probeer deze technieken om op een intelligente manier de uitdagingen in je leven te hanteren:

  1. Eet goed. Het is niet abnormaal dat je rommel eet, of gewoon te weinig wanneer je super gestresseerd bent. Dit maakt de dingen alleen maar erger. Doe serieus moeite om voedzaam te eten wanneer je door een moeilijke periode gaat. Vermijd ook de verleiding om je te overeten. Probeer een normaal dieet te volgen.
  2. Slaap. Stress vermoeit je lichaam en je geest. Geef jezelf de kans om elke nacht 7 à 8 uur te slapen, maar geen 14.  Regelmatige slaap van goede kwaliteit geeft je de helderheid en energie om beter om te kunnen gaan met je uitdagingen.
  3. Bepaal wat jij onder controle hebt. Soms is het leven moeilijk, en daar kun je niets aan doen. Als je er niets aan kunt doen, wat is dan de waarde van je zorgen maken? Zoek uit waar jij controle over hebt en geef die dingen dan jouw aandacht.
  4. Identificeer wat jou het gevoel geeft opgebrand te zijn. Is het een enkel ding? Of is het een levensstijl waarvan je voelt dat je niet langer kunt volhouden? Misschien heb je uitdagingen thuis, op het werk, gezondheidsproblemen, of financieel. Neem de tijd om uit te zoeken wat jou het meeste pijn bezorgt en je zult merken dat je uitdaging beter te hanteren is.
  5. Blijf sociaal. Het is een natuurlijke reactie om jezelf te willen isoleren, maar dat kan een vergissing zijn. Maak de tijd voor diegenen waarvan je het meeste geniet om tijd mee te spenderen. Het kan je mood verlichten en je vooruitzichten in het leven. Iedereen heeft het nodig om te lachen.
  6. Boost je ademhaling minstens een keer per dag. Ga naar de fitness en werk je goed in het zweet. Veel van de biochemische stoffen die tijdens stress worden vrijgegeven, worden verminderd door fysieke inspanning. Je kunt op hetzelfde moment zowel in vorm raken als je stress verminderen.
  7. Verbreek de elektronische verbinding. Je smartphone, TV, en internet zijn stimulerend, maar dat is niet wat je nodig hebt wanneer je burned out bent. Neem een avond of heel weekend vrij. Lees een boek of luister naar muziek. Ga eten met een vriend.
  8. Maak van ontspanning een deel van je agenda. Je plant alle andere dingen, dus plan je tijd om te ontspannen ook. Zelfs 30 minuten kunnen belangrijk genoeg zijn om je elke dag iets te geven om naar uit te kijken.
  9. Herinner je ervaringen uit het verleden. Je bent nog al overweldigd geweest en toen heb je het ook overleefd. De kans is groot dat de dingen zelfs goed uitgedraaid zijn. Onthoud dat je in het verleden al met dat opgebrand gevoel te maken gehad hebt. Er is geen enkele reden om te denken dat je er nu niet bovenop zult raken.

 

burnoutVermijd om je kop in het zand te steken wanneer je merkt dat je burned out raakt. Het huidige drama in je leven zal niet blijven duren. Je hebt in het verleden al succesvol met gelijkaardige gevoelens afgerekend. Goed voor je lichaam zorgen is al de halve veldslag gewonnen. Focus op de dingen die je in de hand hebt en laat de rest los. Er zijn goede tijden in het vooruitzicht!

>