Blijf gemotiveerd door terug te kijken op hoever je al gekomen bent

ondersteuningsnetwerk

Soms kunnen onze doelen en voornemens erg moeilijk lijken maar de nodige motivatie behouden om vooruit te blijven gaan kan op verschillende manieren verkregen worden.

Jezelf motiveren kan erg simpel zijn. Zo kan je bijvoorbeeld je brein foppen om dingen in een ander daglicht te zien. Een van de beste manieren om een frisse blik te krijgen is door je verleden te onderzoeken.

Terwijl velen geloven dat het verleden best achter ons gelaten kan worden is het terugkijken erg handig wanneer je opzettelijk enkel de goede dingen eruit pikt.

Laat me je tonen hoe gemotiveerd te blijven door terug te kijken op hoever je al gekomen bent.

Onderzoek je verleden

gemotiveerd te blijvenJe kan beginnen met het kijken naar het doel of het voornemen dat je momenteel nastreeft om voorbeelden te vinden van momenten waarop je erg vooruitging richting je doel.

Bijvoorbeeld, als je een drempel hebt bereikt in je reis om gewicht te verliezen, kijk dan terug naar de manieren waarop je eerder succesvol was tijdens je reis.

Jezelf herinneren aan deze prestaties uit het verleden kan je de oplossing bieden om je huidige obstakel te overwinnen en gemotiveerd te blijven.

Als je het moeilijk vindt terwijl je pas begonnen bent met een nieuw doel en niet echt prestaties hebt om op terug te kijken zal je een andere aanpak nodig hebben.

Deze aanpak omvat het vinden van andere aspecten in je leven waar je succesvol in was en moeilijkheden overwonnen hebt.

Het zal niet helemaal hetzelfde zijn als je huidige uitdaging maar dit soort zelfonderzoek herinnert je eraan dat je reeds moeilijkheden hebt overwonnen in het verleden.

Het geeft je het vertrouwen dat je het kan doen en dat je het ook opnieuw kan doen.

Schrijf het op

Eens je begonnen bent met het terugdenken naar momenten waarop je succesvol was, schrijf deze dan op als bewijs zodat je erop terug kan vallen in moeilijke tijden. Het zal je helpen om gemotiveerd te blijven.

Schrijf de prestaties van je huidige doel op maar kies ook andere prestaties waar je erg trots op bent. Je kan eventueel ook foto’s toevoegen of certificaten en prijzen of kopieën van positieve werknemersbeoordelingen of complimenten van collega’s.

Deze kunnen een goede aanvulling zijn als visuele herinnering. Stop hier vooral niet. Als je je motivatie wilt behouden en de waarde van je huidige doelen wilt blijven inzien is het een goed idee om een wekelijkse opsomming te maken van de dingen die je goed doet.

Incorporeer prestaties op je werk, kleine overwinningen in je persoonlijke leven of projecten in huis die je hebt aangepakt. Dit kan een erg sterke vertrouwensboost geven wanneer je je niet zo goed voelt.

Maak een plan

Het idee is dat je het bewijs dat je verzameld hebt als bron gebruikt om een plan te maken om je huidige obstakel aan te pakken.

Even teruggrijpen naar die hypothetische drempel voor gewichtsverlies. Je kan de doelen die je reeds bereikt hebt op je pad naar fitheid bekijken.

Schrijf de meest betekenisvolle en moeilijke stappen die je genomen hebt om dit te bereiken op en ga verder door een lijst te maken van de soorten persoonlijke kracht die je hebt gebruikt om deze doelen werkelijkheid te maken.

Doe hetzelfde door een niet gerelateerde prestatie te onderzoeken als je niet direct een relevante prestatie kan vinden voor je huidige doel.

Brainstorm over manieren waarop je deze krachten kan gebruiken om je drempel te overkomen. Je kan misschien ontdekken dat het slechts koppigheid was die je geholpen heeft de eerste kilo’s kwijt te geraken.

Sommigen zien koppigheid als een negatief iets maar dat is niet noodzakelijk zo in dit geval. Wees niet bang om dieper te graven en eerlijk te zijn over wat je ontdekt.

Gebruik deze ontdekkingen in je eigen voordeel om voorbij je drempel te geraken.

Heb ik al gezegd dat een journal een fantastisch hulpmiddel is bij het opstellen en bereiken van je (sub)doelen en ook nog gemotiveerd te blijven? Het In Balans Transformatiejournal is de ideale compagnon!

Ik hoop dat je nu een idee hebt over hoe je prestaties uit het verleden kan gebruiken om gemotiveerd te blijven voor je doel of voornemen. Ik vond dit altijd een zeer ondersteunende manier om terug op schema te geraken.

  • […] de post van gisteren hebben we het gehad over de strategie waarbij je prestaties uit het verleden gebruikt om je in het […]

  • >