Beslissen – Uitvoeren – Opvolgen

beslis planner

Hoe behaal jij je doel? Plan je of beslis je?

Wat is het verschil tussen het nemen van een beslissing en het maken van een plan?

Om te beginnen, plannen blijken altijd te veranderen. Je plant om tien nieuwe verkopen binnen te halen deze maand en je plan faalt waarschijnlijk. Wanneer je dan een beslissing neemt om tien nieuwe verkopen binnen haalt, gebeurt dit ook.

Je focus is nu toegewijd aan het behalen van deze verkopen en door je beslissing zijn alle andere opties afgeblokt. Dat is letterlijk de betekenis van ‘beslissing’. Het gebeurt hoe dan ook.

De geschiedenis staat vol met verhalen van personen die beslissen dat ze een doel stellen en het behalen, zelfs wanneer zij de enigen in de wereld waren die geloofden dat het mogelijk was.

Er is een waargebeurd verhaal van een verkoper die besloten had dat hij een bepaalde som geld nodig had om een bedrijf te starten.

beslissing plannerZelfs terwijl de sneeuw begon te vallen op kerstavond bleef hij de stad doorzoeken naar sponsors terwijl anderen het waarschijnlijk al lang hadden opgegeven.

Laat op de avond zag hij een raam waar licht naar buiten kwam, hij ging naar binnen en sprak de man die daar zat. Uiteindelijk ging hij naar buiten met het geld dat hij nodig had. Deze man had zijn ultieme focus op zijn doel gezet en hij behaalde dit dan ook.

Wanneer je je doel opschrijft heb je vervolgens een plan nodig om het uit te voeren zodat het doel werkelijkheid wordt. Schrijf niet enkel je doelen op maar ook wat je van plan bent te doen om ze te behalen.

Focus niet enkel op het doel maar ook op alternatieve plannen als back-up. Click To Tweet

Laten we bij het idee van het verkopen van producten blijven. Verkopen met commissie is een zware carrière op elk mogelijk moment. Er zijn enkele personen die uitblinken in het opbellen om te verkopen en die enorme commissies binnenhalen. Maar voor de meesten onder ons bezorgt het nemen van de telefoon en iemand opbellen ons de kriebels.

De vraag is, hoe graag wil je het?

Hoe gefocust ben je op het bereiken van je verkoopdoelen?

Echte verkoopprofessionals kunnen meer dan 60 telefoontjes plegen in een dag. Dat is enorm veel.

Degene die de beslissing genomen hebben om X aantal verkopen binnen te halen zullen er alles aan doen om dit te behalen. In dit geval zullen ze misschien beslissen om het comfort van het kantoor te verlaten en de potentiële klanten in persoon te gaan opzoeken.

Het is veel moeilijker om iemand af te wijzen die recht voor je staat dan het is om een telefoongesprek te stoppen.

De verkoper heeft beslist en heeft vervolgens zijn plan uitgevoerd. Er was geen weg meer terug. Het is hetzelfde als de leider die al zijn schepen heeft verloren zodat zijn mannen te voet verder moeten gaan om de vijand te overwinnen.

Op het einde van de maand heeft de verkoper alles gedaan wat hij kon om zijn verkoopdoelen te behalen. Eens alles opgeteld ontdekt hij dat hij enkele verkopen tekort komt.

Veel mensen zullen onmiddellijk opgeven wanneer ze er net niet zijn geraakt. Ze geven hun focus op en ze geven de hoop op doordat ze geloven dat het doel te moeilijk was en daarom ook onmogelijk behaald kan worden.

Onze verkoper heeft een compleet andere ingesteldheid. Hij zit neer met pen en papier en schrijft op wat hij deze maand gedaan heeft. Hij focust op hoeveel telefoontjes hij gepleegd heeft, hoeveel afspraken hij had en daarop verder bouwend beslist hij hoeveel meer telefoontjes hij per dag nodig heeft om de volgende maand zijn doel wel te behalen.

Door op te volgen wat hij heeft gedaan en wat het resultaat is staat hij nu veel dichter bij het behalen van zijn doelen.

Focus op wat jouw doelen zijn, daarna beslis je, voer je uit en volg je op voor absoluut succes. Gebruik onze “90 Dagen Actie Planner” om je hierbij te helpen.

  • […] tot leven te brengen, maar vermijd meer tijd te spenderen aan de mentale voorbereiding dan aan het effectieve handelen. Als je je hele leven spendeert aan het plannen voor de toekomst, wanneer zal je dan echt beginnen […]

  • >