Ben jij een slachtoffer van de omstandigheden of een slachtoffer van je eigen denken?

cyclus van klagen

Ken jij dat? Van die mensen die altijd wat aan de hand hebben? Ze zijn ontslagen omdat de baas hun niet moet, zitten in de problemen omdat hun belastingbrief zo hoog was, klagen omdat ze voor hun zieke moeder moeten zorgen en geen tijd meer hebben voor zichzelf… slachtoffers…

Niemand moet hun, alles overkomt hun…

Eigenlijk ben ik een beetje allergisch voor die mensen…

Als ik zie wat ik in mijn leven allemaal op mijn bord gehad heb… er is nooit een moment geweest dat ik het idee had van het is die of dat zijn schuld… ik zat gewoon in een moeilijke situatie waar ik uit moest.

Waarom kan niet iedereen zo denken? 😊 grapje, soms kan het natuurlijk echt even teveel worden. Zelfs voor mij!

Jouw innerlijke wereld heeft een enorme impact op jouw omstandigheden.

Jouw overtuigingen beïnvloeden je gedachten, emoties en acties. Click To Tweet

Jouw acties creëren uiteindelijk je leven. Interessant genoeg zijn veel van onze overtuigingen ongegrond. En je gedachten en emoties zijn grotendeels gewoontes. Als je om het even welk van deze interne componenten verandert, zul je onmiddellijk andere resultaten ervaren.

Gelukkig heb jij de controle over jouw innerlijke wereld. Dat betekent niet dat veranderingen doorvoeren geen uitdaging is.

Verander je geest en je leven zal volgen:

  1. Begin en eindig je dag met dankbaarheid ervaren. Het is gemakkelijk om te focussen op wat je niet hebt. Spendeer in plaats daarvan elke dag ’s morgens als je wakker wordt en ’s avonds voor je naar bed gaat, een paar minuten om jouw zegeningen te benoemen.
    • Door op het positieve te focussen, zal je jouw humeur verlichten en het aantal goede dingen die je in je leven tegenkomt verhogen.
  2. Focus op oplossingen. Het is een vergissing om tijd te steken in het focussen op je problemen. Het zorgt ervoor dat jij je slecht voelt en hopeloos. Het lukt zo ook niet om de uitdaging waar je voorstaat te herstellen. Wanneer er iets in je leven niet goed gaat, switch dan naar oplossingsgerichte modus.
    • Wat kan jij doen om een positieve verandering te maken? Je hebt veel meer opties dan je je realiseert.
  3. Draag zorg voor je lichaam. Een van de meest voorkomende oorzaken van depressie zijn ongediagnosticeerde hartaandoeningen. Wanneer je lichaam uit balans is, vervormt het de manier waarop jij de wereld waarneemt. We worden gestuurd door onze gevoelens. En als onze gezondheid gecompromitteerd wordt, kunnen je emoties misleidend zijn.
  4. Blijf met beide benen op de grond. De meesten onder ons leven in een fantasieland. We denken aan het verleden of speculeren over de toekomst. Als je je echter concentreert op wijs en goed leven in het moment, zal de toekomst je de vreugde waar je op hoopt brengen.
    • Vergeet niet dat het leven 24/7 doorsuist. De acties die je nu op dit moment onderneemt bepalen jouw toekomst. Je kan vandaag niet handelen als je geest ergens anders zit.
  5. Gebruik positieve affirmaties. Geef jezelf het geschenk van positieve gedachten en verheffende zelfpraat doorheen de dag. Negatieve gedachten leiden naar negatieve emoties. Positieve gedachten zullen je vervullen met positieve emoties. Met positieve gedachten kun je de wereld veranderen.
  6. Onderzoek jouw overtuigingen. Maak een lijst met de overtuigingen die je tegenhouden en stel ze dan in vraag. Waar heb je die overtuiging vandaan? Waarom geloof je dat het waar is? Bestaat de mogelijkheid dat deze overtuiging fout is? Hoeveel bewijs heb je echt om deze overtuiging te ondersteunen?
  7. Houd je gedachten bij. Zet een alarm. Misschien op je smartphone. Om je elk uur te waarschuwen. Wanneer het alarm afgaat, kijk dan hoe jij je geest de afgelopen 60 minuten gebruikt hebt.
    • Waar dacht je aan? Was je aandacht gefocust op je werk? Of was je bezorgd over de elektriciteitsrekening? Heb je jouw geest gebruikt om je toekomst te verbeteren?
    • Jezelf elk uur meten helpt je om gefocust te blijven. Het is te gemakkelijk om in oude patronen te hervallen als je jezelf maar een keer per dag checkt.
  8. Leer mediteren. Meditatie heeft veel fysieke en mentale voordelen. Het kan stress verminderen. Je gezondheid versterken. Helpen om je foute overtuigingen te overwinnen. En het brengt je duidelijkheid en focus. Meditatie is een actie die een enorme, positieve impact op je leven kan hebben. Plan elke dag tijd in je agenda voor meditatie.

 

slachtofferDe meesten onder ons geloven dat we slachtoffer van onze omstandigheden zijn. Maar eigenlijk zijn we slachtoffers van ons eigen denken. Het maakt niet uit hoe erg jouw situatie misschien is, iemand is in een nog ergere situatie begonnen en heeft een fantastisch leven geleid. Jouw innerlijke wereld veranderen, is de sleutel om de wereld om je heen te veranderen.

Download het werkblad hier.
>