Ban je smartphone uit je slaapkamer

blauwe licht

Onze smartphones zijn zowel een zegen als een vloek.

Ze bieden ons een constante verbintenis met personen over de hele wereld en hebben toegang tot belangrijke informatie, allemaal binnen handbereik. Ze hebben de wereld veranderd als het aankomt op efficiëntie en makkelijke toegang tot data, waardoor ze mensen meer informatie bieden dan ooit te voren. Smartphones kunnen bedrijven stroomlijnen, families veiliger maken en hebben een uitgebreide hoeveelheden van interacties buiten het zijn van een telefoon.

Smartphone gebruik doorheen de dag is optimaal en terwijl het soms voor afleiding zorgt is het niet echt schadelijk voor je. Smartphone gebruik in de avond heeft echter wel het potentieel om je van de nachtrust die je nodig hebt om op je best te functioneren doorheen de volgende dag te beroven.

Het licht dat uit je telefoon komt – de blauwe gloed – is reeds bestudeerd door onderzoekers en zij ontdekten dat dit het natuurlijke ritme van je slaap/wakker patronen verstoort. Onze lichamen functioneren in een cyclus die gekend staat als het circadian ritme. Dit is de interne balans die ons lichaam ervaart tussen alertheid en slaperigheid. Onze lichamen – zoals vele organismen op de planeet – heeft een cyclus die ons op natuurlijke wijze in slaap wiegt en ons wakker maakt op bepaalde tijdstippen over een periode van 24 uur. Het blijkt nu dat het blauwe licht dat uit onze telefoons komt dit patroon kan verstoren en ons kan beroven van de kwaliteit en kwantiteit van onze slaap.

Hoe berooft dit blauwe licht ons?

blauwe lichtDe gloeiende kleur die uit je scherm komt werkt als een stimulans tijdens een periode waarop je moet de-stimuleren en op je natuurlijke ritme moet werken. Melatonine is een natuurlijk opkomende hormoon die ons endocrien systeem loslaat in ons bloed wanneer we dichter komen bij onze slaaptijd. De over-stimulatie van het scherm wanneer we in bed liggen – of in de twee uur voor we in bed liggen – vermindert of weerhoudt de productie van dit hormoon, wat betekent dat we alerter zijn en meer moeite hebben met in slaap vallen.

We worden niet enkel beïnvloed door de visuele gloed van onze telefoons. Vele personen worden weggehouden van de REM – Rapid Eye Movement – slaap die het meest helend is, doordat we elke melding horen die afgaat doorheen de nacht. Die willekeurige email of melding op sociale media verschilt in dat aspect niet van de schreeuw van een pasgeborene die ervoor zorgt dat je wordt weggehouden van de slaap die je nodig hebt om te functioneren.

Hier zijn enkele tips om de negatieve effecten die smartphones hebben op je slaap te verminderen:

  • Zet je meldingen af tijdens je slaapuren – Veel smartphones hebben een “niet storen” optie die je toelaat om alle meldingen uit te schakelen terwijl je nog steeds over de mogelijkheid beschikt om telefoontjes van bepaalde nummers te ontvangen. Dit betekent dat je er zeker van bent dat je kinderen of ouders je kunnen bellen in een noodgeval maar dat alle andere meldingen op stil staan en je deze kan negeren.
  • Dim je scherm – Vele telefoons hebben een optie waarmee je het scherm kan dimmen gedurende een bepaalde tijdsperiode, bijvoorbeeld van 20u30 – 7u00. Dit zorgt ervoor dat de hoeveelheid blauw licht die je telefoon in het donker uitstraalt vermindert wordt moest je telefoon om de een of andere reden getriggerd worden.
  • Stel een automatisch antwoord in – Als je emails op je gsm ontangt kan je een automatisch antwoord instellen dat de ontvanger laat weten dat je je emails twee keer per dag nakijkt – om 9u00 en om 16u00 bijvoorbeeld – en dat ze kunnen verwachten om rond deze uren van je te horen. Dit vermindert elke onrealistische verwachting die anderen kunnen hebben voor onmiddellijke toegang tot jouw tijd.

Onze smartphones zijn middelen die ons leven makkelijker en leuker maken, maar het mist zijn doel wanneer we de rust die we nodig hebben voor de volgende dag erdoor worden ontzegd. Je kan je moeheid verminderen en burnout voorkomen door zeker te zijn dat jij de baas bent over je telefoon en niet omgekeerd.

Zorg jij goed genoeg voor jezelf? Doe hier de test!

>