Heb je al eens yoga geprobeerd tegen je angstgevoelens?

yoga tegen angstgevoelens

Je weet nu ondertussen wel dat alle soorten beweging vrij positieve effecten heeft op het verlagen van je angstniveau.

Jezelf in een andere omgeving in beweging zetten heeft redelijk wat impact op je hersen chemie, je attitude, je energie en je emoties over het algemeen.

Eén gefocuste bewegingsvorm heeft laten zien dat ze bijzonder voordelig is in het management van angstsymptomen.

In een studie over hatha yoga, zeiden deelnemers dat ze een algemene verbetering voelden in hun levenskwaliteit, samen met minder stress en angstgevoelens, na amper tien sessies.

Dat is een krachtige verklaring over de voordelen van deze bewegingsvorm. Heb jij al eens yoga geprobeerd?
Kijk even wat het kan doen voor jouw gemoedsrust.

Met yoga leer je, meer dan met andere soorten beweging, om op je ademhaling te focussen.

Als je al wat gelezen hebt over angstmanagement technieken, weet je dat een gecontroleerde ademhaling belangrijk is.

Langzame, gestage ademhaling leidt tot een gevoel van kalmte omdat ze je zenuwstelsel vertragen.

Correcte ademhalingstechnieken maken deel uit van yoga beoefening en kunnen voordelig zijn om aan te leren.

yoga tegen angstgevoelensZe zullen van pas komen wanneer je het moet opnemen tegen de ruwe oppervlakkige ademhaling die door angst wordt veroorzaakt.

Niet alleen is het ademen bij yoga langzaam en gecontroleerd, zo zijn ook de bewegingen. Houdingen en posities in deze vorm van mindful bewegen worden op een manier gedaan die je toelaat om op elk segment van je lichaam te focussen.

Deze aandacht bevordert ontspanning en verlicht de spanning die opbouwt vanuit angstgevoelens of stress.

Het combineren van deze bewegingen met de aandacht op ademhaling geeft je het maximale voordeel. En creëert een cyclus van welzijn waarin je ontspannen lichaam positiever denken aanmoedigt.

Het uitoefenen van yoga is een vorm van zelf-zorg, wat iets is dat diegenen onder ons met angstige zielen zo dikwijls verwaarlozen.

Activiteiten waarin we voor onszelf zorgen, zoals een pedicure, gezond eten, vrienden bezoeken of een oefening als yoga, houden in dat we tijd moeten vrijmaken om onszelf goed te verzorgen.

Deze tijd laadt onze batterijen op, in plaats van energie weg te nemen uit ons welzijn. Iets wat zo vele van onze dagelijkse verplichtingen al doen.

Piekeren is praktijk in welke gedachten, meestal negatief, keer op keer opnieuw in ons hoofd afspelen. Je weet wellicht al hoe moeilijk het kan zijn om deze vervelende gedachte-cirkels te doorbreken.

Gelukkig heeft yoga een manier om dit eerder gemakkelijk te maken.

Wanneer je focust op je ademhaling en lichaamshouding, heeft je geest de neiging om in het hier en nu te blijven.

Het gepieker stopt en je wordt mindful van de manier dat je lichaam aanvoelt, de geluiden in de kamer en je ademhaling. Het is echt wel kalmerend.

Dit zijn maar een paar van de vele voordelen van yoga voor het verminderen van angstgevoelens en stress. Start op jezelf met yoga. Gebruik YouTube of een DVD. En met de toestemming van je dokter kan je zelf zien hoe yoga jou kan helpen.

>