Afleiding verwijderen kan helpen bij vermoeidheid

afleiding

Afleiding uit je leven weren kan helpen

Onze zintuigen worden constant gebombardeerd door afleidingen. Zichten, geluiden, geuren: allerlei soorten stimulansen en infiltraties in onze gedachten die dagelijks vechten voor aandacht. In staat zijn om deze afleidingen te weren is een waardevol middel dat jou een goede kans geeft in het vermijden en aanvechten van uitputting biedt.

Eerst en vooral – Wees je bewust van de afleidingen.

Veel personen gaan door het leven botsend tegen afleiding terwijl ze onbewust zijn van de impact die dit op hen heeft. Een klein jongetje geraakte vaak in de problemen wanneer zijn familie hem mee uit nam naar de Chinees. Het maakt niet uit hoeveel moeite zijn familie doet om limieten te stellen en hem te waarschuwen zich te gedragen, hij zou uiteindelijk altijd de avond verpesten met een uitbarsting. Wat bleek nu, de felle oranje kleur van de muren in hun lokale Chinese restaurant zorgde ervoor dat deze kleine jongen afgeleid en overweldigd werd. De enige manier die hij kende om de stoom af te laten van zijn zintuiglijke ongemak was door vervelend te doen.

Een andere vrouw merkte op dat ze zich regelmatig kwaad voelde op het werk. Ze was toegewijd om haar werk klaar te krijgen en enorm bewust over het vervullen van haar verantwoordelijkheden. Ze was van nature voornamelijk lief en verzorgend maar op het werk voelde ze zich constant kwaad zonder dat ze wist waarom. Het bleek uiteindelijk dat de radiozender die op de achtergrond speelde een rockzender was die vaak luide gitaarriffs speelde die het enorm moeilijk maakten voor haar om zich te concentreren. Compleet onbewust dat de muziek haar gemoedstoestand beïnvloedde barstte ze uit als een resultaat van teveel stimulatie – zonder de oorzaak te weten.

Het is belangrijk om te beseffen welke impact afleidingen op jou kunnen hebben. De volgende keer dat je je niet gerust voelt, stop dan even en analyseer je omgeving. Is er iets aan de hand dat ervoor zorgt dat je je overweldigd of oncomfortabel voelt? Ruik, zie, hoor of voel je iets waarvan je niet besefte dat het je stoorde?

Ten tweede – Leer om de controle te krijgen over je omgeving.

afleidingEens je begint aandacht te vestigen op hoe je omgeving je beïnvloedt kan je die omgeving controleren en beter voor je maken. Als je het altijd koud hebt in gebouwen met airconditioning, zorg er dan voor dat je altijd een trui bij je draagt. Als je niet tegen de gloed van fluorescerend licht kan, stel dan ander licht op in je kantoor. Als je afgeleid bent door geuren, overweeg dan je favoriete geur binnen handbereik te houden zodat je de vervelende geur kan vervangen. Als je afleiding een televisie of een roddelende vriend of collega is, overweeg dan om deze buiten bereik te houden tijdens je werkuren. Het verbannen van afleiding is vaak een goede manier om je focus op het huidige moment te houden.

Tot slot – Leer anderen hoe afleiding hen misschien schaadt.

Het grootste deel van de wereld besteedt niet veel aandacht aan wat hun zintuigen beïnvloedt. Hoe bewuster je wordt van je eigen afleiding, hoe eerder je zal opmerken op welke manier anderen worden beïnvloedt door hun eigen afleidingen. Wees een leraar en een kampioen voor afleidingsvrije zones. Leer anderen hoe ze hun afleidingen kunnen identificeren en deel alternatieven met hen die hun uitputting en overweldiging zullen verminderen en hun tijd productiever zullen maken.

Afleidingen zijn een dief van productiviteit en comfort. Doorheen de tijd voel je je misschien wat stroef zonder dat je weet waarom. Bewust worden van – en afweren van- afleidingen is een uitstekende manier om uitputting te voorkomen en verminderen.

>