7 Tips voor het cultiveren van positieve denkgewoontes

positieve denkgewoontes

Het aantal manieren om je negatief denken om te draaien is bijna eindeloos. Er zijn echt hopen kleine trucjes die je kan inzetten om je zelfkritiek en negativiteit om te buigen. Denken aan die technieken, en ze toepassen wanneer je je minder goed in je vel voelt kan echter een hele uitdaging zijn. Gelukkig sta je er hier niet alleen voor. Deze zeven tips voor het cultiveren van positieve denkgewoontes kunnen je gids zijn voor een productieve visie om je leven te leiden.

Zeg een affirmatie

Dagelijkse affirmaties zijn een fantastische oefening voor het cultiveren van positieve denkgewoontes in je leven. Een affirmatie is simpelweg een positief statement. Wanneer je bevestigende dingen tegen jezelf zegt, zul je ze na verloop van tijd zelf gaan geloven. Deze simpele, beknopte zinnen, zijn ongelofelijk krachtig en kunnen je denken heel snel omdraaien wanneer je een boost nodig hebt.

Zet je in voor een activiteit waar je van houdt

Wanneer je je gevangen voelt in een bad vol negatieve gedachten, is een zekere manier om ze opzij te zetten, je inzetten voor iets waar je van houdt en waar je plezier in hebt. Door fysiek van locatie te veranderen en iets anders te gaan doen, kan je je mindset omdraaien. Het is moeilijk om de Negatieve Nelly uit te hangen wanneer je plezier hebt. Dus pak dat boek vast dat je al zo lang wou lezen of trek naar het dichtstbijzijnde ijkarretje voor een zoete oppepper.

Omring jezelf met “good vibes”

Rondhangen bij opgewekte mensen is een goeie manier om de blues te verjagen. Je vrienden zijn meestal wel een goede bron van perspectief. Ja, ze vertellen je meestal de goede dingen. Ze zeggen je ook de waarheid. Uiteindelijk kennen ze de meeste aspecten van je persoonlijkheid, en ze zouden niet met je optrekken as er geen positieve karaktertrekken tussen zaten. Tijd doorbrengen met gelukkige mensen zal dat geluk ook op jou overdragen. Geluk is besmettelijk, wist je dat?

geluksgevoel

Lach

Yup, serieus. Gewoon lachen. Dat is alles wat je moet doen. Ons brein is ingesteld op dit universele symbool als een signaal van geluk. Wanneer je in staat bent om een lach op je gezicht te plakken, zal je humeur snel zijn voorbeeld volgen. Het lijkt misschien onozel of simpel, maar het werkt!

Help iemand

Waarom overweeg je niet om, in plaats van te focussen op je eigen moeilijkheden of problemen, iemand anders te helpen? Uit jezelf stappen laat je toe om je zorgen even te vergeten. 

En iets liefs doen genereert een hoop “feel good” hormonen in je brein. Je wint er waarschijnlijk ook meer perspectief mee en bekrachtigt een vriendschap. Wanneer je vrijwilligerswerk doet, of een vreemde helpt, kun je er ook het voordeel van nieuwe netwerken en vrienden uithalen.

Loop rechtop

Een andere manier om je geest ervan te overtuigen om positiever te zijn, is je houding veranderen. Wanneer je je neerslachtig voelt, reflecteert dat dikwijls op je lichaam door in elkaar te zakken. Wanneer je echter rechtop staat met je kin omhoog, voel je je onmiddellijk zelfzekerder. Schrijd door je dag en merk dat je slechte humeur verdwijnt. Het werkt echt.

Neem een humorpauze

Zoals met andere strategieën, is het effectief jezelf verwijderen van een situatie en naar een andere gaan erg nuttig. Wanneer je in pessimisme zwelgt en er uit wilt breken, zoek da wat humor. Zelfs een half uurtje TV comedy kan een goed medicijn zijn. Of een hilarisch filmpje op Facebook. Of nog beter, een grappige vriend die je kan opbeuren is altijd een goed idee.

Geef elk van deze zeven tips voor het cultiveren van positieve denkgewoontes een kans. Je zal nooit weten welk verschil ze kunnen maken als je ze niet uitprobeert.

  • […] belangrijker, het gevoel van trots en opluchting dat komt bij een behaalde prestatie is een krachtig iets om pijnlijke angst te verjagen. Je zult […]

  • […] is mogelijk dat kritiek, opbouwende kritiek is en gebruikt kan worden om jouw pad te verbeteren. Aanvaard dit soort kritiek en leer ermee […]

  • >