7 Manieren om Dagelijkse Stress Te Verminderen en Meer Van Het Leven Te genieten

tijd voor een check up

Amai, mijn bureaustoel irriteert me mateloos… hij heeft toch wieltjes? Moet hij dan niet gewoon van de ene naar de andere kant kunnen rijden?

Heb jij dat ook soms? Die kleine irritaties waar je wild van wordt?

Soms zijn het niet de grote stressoren in je leven die je vermogen om van het leven te genieten laten wegvloeien. Het kunnen die kleine, alledaagse dingetjes zijn die stress en angstgevoelens veroorzaken. Je zal nooit een periode in je leven ervaren waarin alles perfect is. Maar teveel dingen die mislopen kunnen je echt van het vermogen om te lachen beroven.

Het is normaal dat je die kleine dingen laat opstapelen. Het lijkt gewoon teveel gedoe om er op het moment mee af te rekenen, en daarom schuiven we ze vooruit om op een andere dag mee aan de slag te gaan. Dit kan een vergissing zijn. Veel van deze stressoren zijn chronisch. Ze zijn misschien klein, maar we worden gedwongen om er dag na dag mee om te gaan.

Probeer deze ideeën om die dagelijkse kleine stressoren te managen: 

  1. Wees beter georganiseerd. Rommel verminderen kan de belasting in je hoofd verminderen. De kleine dingen hanteren geeft meer interne recources om met de grotere dingen om te kunnen gaan.
  2. Maak een lijst van al de dingen die je gedaan wilt/moet krijgen. Dit zijn veel van die “kleine dingetjes” hierboven vermeld. Het zijn zaken als rekeningen die betaald moeten worden, telefoontjes die gepleegd moeten worden, een olievervanging voor je auto, een afspraak met de tandarts maken, en alles dat je in de weg zit.
    • Dit lijken misschien minimale dingen, maar ze wegen 24 uur per dag op je. Begin werk te maken van deze kleine dingen en vermijd dat ze zich opstapelen.
  3. Maak een lijst van de dingen in je leven die je irriteren. Misschien is het de piepende voordeur van je woning, het lichtje in de auto dat niet werkt, je wiebelende stoel op het werk, of het lichtschijnsel van het raam dat op je TV scherm straalt.
    • Deze kleine dingen die je elke keer opnieuw op je zenuwen werken en stress veroorzaken. Maak een plan om deze problemen aan te pakken en ze voor eens en voor altijd uit je leven te krijgen. Waarom zou je er elke dag opnieuw onder lijden?
  4. Vermijd uitstelgedrag. Begin met de dingen te doen wanneer je nog genoeg tijd hebt om ze op een comfortabele manier te doen en ze ook goed te doen. Het alternatief is om te wachten totdat je onder tijdsdruk staat, en niet genoeg tijd meer hebt om ze goed te doen.
  5. Plan tijd in om te ontspannen. Het is ook belangrijk om die tijd te gebruiken om iets te doen wat jij ontspannend vindt. Plan tijd in je dag om activiteiten te doen die jij kalmerend en relaxerend vindt. Je wilt misschien een dutje doen, een boek lezen, gaan wandelen, of naar muziek luisteren die je aan het glimlachen maakt. Plan je ontspanningstijd.
  6. Evalueer je relaties. Denk aan je vrienden, familie, buren, en collega’s. Welk van jouw relaties kunnen een beetje tuning gebruiken? Welke relaties hebben een complete make-over nodig? En welke zou je gewoon moeten laten vallen?
  7. Bekijk je job eens goed. Je spendeert de meeste uren tijdens de week aan je job, dus het kan een grote bron van stress in je leven zijn. Misschien is het tijd om je CV eens op te poetsen en naar een andere job uit te kijken. Binnen of buiten je huidige firma.

dagelijkse stress verminderenZelfs als je het geluk hebt op dit moment geen grote stressoren in je leven te hebben, kunnen de kleintjes hun tol gaan eisen. Pak die chronische stressoren aan en je zult merken dat je levenskwaliteit verbetert. Neem stappen om alledaagse stress in je leven te verminderen.

Ik heb een werkblad voor je samengesteld dat je hierbij kunt gebruiken. Je kunt het hier gratis downloaden.

Laat je in de reacties hieronder weten wat je van het artikel vind? Delen mag natuurlijk ook altijd 😉

>