5 Verrassende Manieren Om Je Wilskracht Te Boosten

wilskracht

Ik vroeg me af of jij een beetje op mij lijkt…

De meesten onder ons zouden willen dat we meer wilskracht hadden. We zijn eigenlijk niet zo goed in dingen doen die we eigenlijk niet willen doen. Of wel soms? 😉

Wilskracht is een beperkte voorraad, dus moeten we het wijs gebruiken. Click To Tweet

Het is absoluut mogelijk om je wilskracht reserves op te bouwen door jezelf aan bepaalde standaarden te houden of miserie vol te houden. Geen van beiden is echter leuk. Maar situaties die wilskracht nodig hebben zijn eigenlijk nooit leuk. Als je er plezier aan had, zou je jouw wilskracht in de eerste plaats al niet nodig hebben!

Houd in gedachten dat jouw wilskracht vroeg op de dag het hoogste is. Bijna alles draineert je wilskracht, inclusief vermoeidheid, honger, en elke andere vorm van stress.

Probeer deze activiteiten om je wilskracht te versterken:

  1. Ga in de regen staan. Of maak een wandeling in de kou zonder jas aan. Dat betekent niet dat je door het heets van een storm moet wandelen of onderkoeling moet riskeren. Het punt is dat je je fysiek oncomfortabel voelt en je daaraan houdt.
    • In plaats van naar huis te rennen wanneer het begint te regenen, doe je schoenen aan en ga wandelen.
  2. Mediteer. Mediteren lijkt misschien gewoon een stapje verder dan een dutje, maar meditatie kan gaan vervelen, oncomfortabel zijn, of zelfs echt irritant. Het kan een hoop wilskracht vragen om gewoon voor 10 minuten stil te zitten, laat staan een uur of meer.
    • Begin met een meditatieoefening. Start met 10 minuten per dag. Zorg dat je alleen zit en focus op je ademhaling. Vermijd om rond te bewegen. Dat is alles.
    • Je dacht misschien dat naar een actiefilm gaan met je vriend je zou vervelen? Probeer bewust je adem te observeren voor 10 volle minuten.
    • Dit is een goede manier om je wilskracht op te bouwen en terzelfdertijd de voordelen van meditatie te ervaren.
  3. Probeer je niet-dominante hand te gebruiken.  Dit zal je vertragen en je forceren om meer aandacht te schenken aan alles wat je doet. Spendeer een volledig uur aan alles met je zwakke hand te doen. Poets je tanden, kam je haar, eet, en meer.
    • In het begin is dit grappig, maar de situatie zal snel zijn charme verliezen. Bereid je voor om gefrustreerd te raken. Je zult versteld staan hoeveel meer tijd en aandacht je taken vragen.
  4. Creëer deadlines en beëindig taken op tijd. Zet deadlines op en hou jezelf eraan. Dat houdt alles in van de was opplooien tot dat telefoontje naar je schoonmoeder.
    • Bepaal op zondagavond wat je de komende week gaat doen, en hou je als een tiran aan je deadlines. Dit is ook een waardevolle vaardigheid die je leven zal verbeteren op ontelbare manieren. Je zult ook veel wilskracht opbouwen.
    • Elke uitstelgewoonte die je hebt zal ook uitgedaagd worden. Hoe meer je uitstelt, hoe uitdagender dit voor je zal zijn.
  5. Eet bewust. Dit is gelijkaardig aan meditatie. Niet praten, geen TV kijken, of spelen met je smartphone. Geef je volledige aandacht aan je maaltijd. Kauw elke hap minstens 20 keer. Tel je happen! Haal tussen happen door 3 keer diep adem. Niet vals spelen!
    • Je zal waarschijnlijk merken dat je veel minder eet. Voor de meeste mensen is dat een goed ding.

 

wilskrachtHoeveel wilskracht heb jij? Als je zoals de meeste mensen bent, denk je waarschijnlijk dat je wel wat meer kunt gebruiken. Misschien wel veel meer. Situaties die wilskracht vragen zijn niet leuk, en dat is waarom we zo weinig oefening krijgen. De meesten onder ons vermijden deze situaties zo veel mogelijk.

Wilskracht opbouwen is misschien niet leuk, maar het lijden van vandaag kan morgen al opleveren. Daag jezelf uit om je dagelijkse portie wilskracht te verhogen.

Als je wilt kun je het journaling werkblad Van Dromen Naar Actie downloaden om je te helpen je wilskracht te verhogen.

Oefenen, oefenen en nog meer oefenen is de boodschap 😉

Op jouw succes!

>