3 Tips om toekomstige burnout te vermijden

leren delegeren

Is je vermoeidheid en overweldiging van kwaad naar erger gegaan? Ben je voorbij het punt van angstig zijn om een burn out te krijgen en voel je nu de volledige effecten van een burnout? Het is tijd om jezelf terug op schema te krijgen en nieuwe en betere manieren te vinden om toekomstige burnouts te vermijden.

Je kan de overweldiging en gerelateerde gevoelens van burnout vermijden door de drie D’s te leren die burnout voorkomen.

Hier zijn deze drie D’s om burnout te weerhouden ooit nog een probleem te vormen:

  1. Design
  2. Delegeer
  3. Delete
  • Design– Design en plan zoveel mogelijk van je dag, week en maand. Een schema hebben voor de tijd die je spendeert helpt om burnout te voorkomen. Zelfs als je het graag op je af laat komen moet je de voordelen van een klein beetje structuur niet onderschatten. De nadruk leggen op bepaalde belangrijke elementen van je leven laat je toe om de vrijheid voor spontaniteit op te bouwen. Deze dingen waarover niet onderhandeld kan worden prioriteren en voltooien of ervoor zorgen dat ze behandeld zullen worden betekent dat je je er later geen zorgen meer over hoeft te maken. Ontwerp je planning om de dingen die gedaan moeten worden te ondersteunen en je zal toekomstige burnouts vermijden.
  • Delegeer– Delegeren is een sleutelvaardigheid om burnout te voorkomen. Een hoog percentage van personen die burnout ervaren nemen veelal te veel druk op zichzelf zonder dat ze ondersteuning van natuurlijke bronnen toelaten. Je natuurlijke bronnen kunnen collega’s, vrienden, familie of servicemedewerkers zijn. Aspecten van je leven en werklast delegeren aan anderen kan toekomstige burnouts voorkomen en je leven beter, in balans en meer haalbaar doen voelen. Begin met kleine taken om gewend te geraken aan het vragen en aanvaarden van hulp.
  • Delete– De kans is groot dat er aspecten van je planning en je leven zijn die je eigenlijk volledig van je planning kan schrappen. Een eerlijke evaluatie van je planning zal waarschijnlijk toewijdingen onthullen die je kan verwijderen van je leven om burnout te voorkomen. Meer op je bord hebben dan ooit gedaan kan worden of je energie spenderen aan activiteiten die je geen vreugde brengen of geen doel hebben zal je energie uitputten en bijdragen aan burnout. Bekijk je toewijdingen en je dagelijkse activiteiten en verwijder deze die niet bijdragen aan je algehele succes.

toekomstige burnoutDesign, delegeer en delete: de drie D’s om burnouts te voorkomen wanneer je terugvalt in overweldiging en het gevoel dat je te veel hooi op je vork hebt genomen. De controle uitoefenen over je omgeving en een beetje verantwoordelijkheid weggeven is een geweldige start. Uiteindelijk zal het verwijderen van enkele onnodige lasten je stress nog meer verminderen. Geniet van je nieuwgevonden vrijheid en weerhoud jezelf van toekomstige burnout!

Zorg jij goed genoeg voor jezelf? Doe hier de test!

>