3 tips om je te helpen bewust worden van je klachten

bewust worden

Klagen kan een gewoonte worden. Troost je, ik heb me er ook al door laten vangen…

We hebben het al gehad over de redenen waarom dit het geval is.

Zoals we allemaal weten is klagen een gewoonte die moeilijk te doorbreken valt. Een van de grootste sleutels tot het overwinnen van de klachtencyclus is om bewust te worden dat je het doet. Wanneer we iets keer op keer herhalen is het niet onmogelijk dat we niet eens beseffen dat we het aan het doen zijn. Wanneer je in staat bent je klachten te herkennen zal je veel beter in staat zijn de cyclus te stoppen. Volg deze drie tips om je te helpen bewuster te worden van je klachten.

Wees mindful

bewust te wordenDe eerste stap naar het herkennen van je klagen is om in het moment te leven. Je kan niet bewust zijn wanneer je niet volledig ge├źngageerd bent in het hier en nu.

Herhaaldelijk klagen gebeurt op automatische piloot, zoals de meeste van onze gewoontes. Dit kan zowel goed als slecht zijn. Wanneer je een handeling wilt herkennen zal het je helpen om je aandacht te vestigen op het heden.

Leren om mindful te zijn kan een uitdaging zijn, maar eens je begint te focussen en bewust te worden van je handelingen terwijl ze plaatsvinden wordt het een stuk gemakkelijker. Meditatie kan een goed startpunt zijn om je aandacht en de focus van je gedachten op het heden te leggen.

Let op je lichaam

Soms zal je lichaam je aanwijzingen geven over hoe je je voelt en de manieren waarop deze gevoelens worden uitgedrukt.

Klagen is een gebruikelijke toevlucht voor frustratie, schrik en angst.

Merk op hoe je je voelt wanneer je begint met je klacht. Voelt je buik in de knoop? Staat je gezichtsuitdrukking anders? Misschien verkrampen je nek en schouders. Schrijf deze dingen op.

Weten dat ze opduiken in samenhang met je klagen zal je helpen om je bewustzijn en herkennen te verbeteren.

Ken jouw triggers

In voorbije posts heb ik gevraagd om de onderliggende dingen aan je klagen op te merken.

Meestal zijn een oorzaken voor gebruikelijke klachten. Wat zijn de jouwe?

Weten wat je triggers zijn is een geweldige manier om de dingen aan te pakken voor je je klachten uitdrukt. Wanneer iets dat je stoort gebeurt zal je veel beter voorbereid zijn om het probleem te onderzoeken en een gezondere manier te vinden om ermee om te gaan.

Je kan iets niet stoppen wanneer je niet weet wat het veroorzaakt.

Download het werkblad om je te helpen met het uitzoeken van je gevoelens en je triggers.

Bewustzijn is slechts de helft van de strijd wanneer het aankomt op het stoppen van de gewoonte te klagen. Eens je je triggers kent kan je eraan werken meer positief te worden en de cyclus van klachten te doorbreken.

>