3 Supertips Om Je Doelen Te Bereiken

doelen stellen

Voordat je beslist of een enkel doel in jouw doelenpakket past, zou je dat doel door een proces moeten laten gaan dat je helpt uitzoeken of dit doel het wel waard is om op dit moment nagestreefd te worden.

Dit kan wel wat tijd in beslag nemen. Maar het elimineren van doelen die op dit moment niet voor jou zijn weggelegd bespaart je ook veel tijd en frustratie én helpt je identificeren waar je focus dan wél op moet liggen.

1. Mik op je doelen:

Je doel moet Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden (kortom SMART) zijn. Onthoud: sommige doelen zijn groot en sommige zijn lange termijn.

Belangrijke of grotere doelen kan je best opdelen in sub-doelen om dagelijkse verantwoording te garanderen. Bijvoorbeeld, als je dit jaar 25 kg wilt afvallen, kan je dit best opsplitsen in 2 kg per maand of 0.5 kg per week. Daarna kan je uitzoeken wat je moet doen om dat weekdoel te bereiken (caloriën minderen, sporten,…).

2. Identificeer jouw voordelen uit dat doel:

Mensen falen dikwijls in het behalen van hun doelen omdat ze teveel focussen op het verlies in plaats van op de voordelen. “Als ik gewicht wil verliezen, dan moet ik dit en dat opgeven” wordt dikwijls gedacht. Of “ Als ik stop met roken, dan kom ik bij in gewicht, zal ik me miserabel voelen en het wordt ook heel moeilijk”.

In plaats van op de negatieve consequenties te focussen, kan je beter denken aan de voordelen waar je van kunt gaan genieten. Wanneer je je doelen opstelt, maak dan een lijst van de tastbare beloningen die je zult krijgen bij het bereiken van elk doel. Elke keer dat je je begint af te vragen of het nastreven van dit doel wel de moeite waard is, neem je simpelweg deze lijst met voordelen bij de hand en lees hem opnieuw hardop.

3. Maak een lijst van de obstakels die tussen jou en je doel in staan:

Je moet je hindernissen identificeren om realistisch te kunnen zijn en verrassingen te vermijden. Mensen ervaren zo dikwijls dat ze geen idee hadden dat het nastreven van hun doel zo veeleisend was, zo veel moeite kostte, zo lang duurde en zoveel onverwachte valkuilen had. Voorzichtig op voorhand plannen elimineert veel van deze teleurstellingen. Maar je moet begrijpen dat je niet alles op voorhand kan inschatten. Dat is waarom inzet, attitude, verantwoordelijkheid en focussen op de voordelen constante noodzaak is. Geduld is ook heel erg belangrijk. Onthoud dat door jezelf te focussen op je doel, je de voordelen ziet en niet enkel de obstakels.

Er zijn maar weinig mensen die enthousiast worden van hindernissen. Een monsterfile wanneer je gehaast bent of een verkoudheid net voor een langverwachte vakantie creëren geen enthousiasme in je leven. Teleurstellingen of terugval van om het even wat wordt zelden met passie bekeken. Maar diezelfde hindernissen zouden wel opwinding moeten genereren, alleen al om het feit dat hindernissen overwinnen je sterk maakt en je toelaat om grotere hoogten te beklimmen.

  • […] simpelweg je gedachten in een andere richting te sturen, elimineer je de primaire bron van je stress. En dit kan leiden tot het verbeteren […]

  • […] gezegd, doelen voor jezelf stellen laat je toe om de limieten van je zelfgroei uit te rekken. Groeien gebeurt niet in een staat van […]

  • >